پرونده انیمه|قسمت اول:آشنایی با جهان انیمه
|قسمت اول:آشنایی با جهان انیمه
نوشتن از انیمه مثل نوشتن درباره دنیاهای فانتزی وارکرفت، هری پاتر ، ارباب حلقهها سخت هستش آدم درگیر ارجاعات و جزئیات زیادی میشه که گفتنشون ممکن هستش خوانندهای که با این سبک آشنا نیست رو گیج و در نهایت دلزده کنه و نگفتنشون هم مطلب رو ناقص و نیمه کاره رها کنه . انیمه وابستگی شدیدی به لایتنول و مانگا داره به همین دلیل اغلب پیچیدگی هایی رو شامل میشه که از ذهن مانگاکا ژاپنی نشأت میگیره.
انیمه اگر نگیم مهمترین کالای فرهنگی ژاپن هستش یکی از مهمترین دلایلی هستش که عاشقان فرهنگ ژاپن در ابتدا جذب این فرهنگ شدند . انیمه درواقع فرمی از انیمیشن هستش که به معمولاً آثار انیمیشن ژاپنی دوبعدی رو شامل میشه. البته آثار سه بعدی هم که در ژاپن تولید میشه شامل این صنعت سرگرمی در ژاپن میشه ولی عمده محصولات معمولاً دوبعدی هستن .
انیمه رو در ایران معمولاً با آثار دهه ۷۰ میلادی مثل هایدی دختر آلپ و آثار کلاسیک ادبیات که تحت عنوان شاهکارهای ادبیات جهان توسط استودیو موشی پروداکشن توسط تلوزیون فوجی پخش میشده در ایران میشناسن . اثاری مثل خانواده اندرسون ،باخانمان،آنه شرلی،خانواده رابینسون،مهاجران،بچه های آلپ،ویکی وایکینگ،و …. حجم بالایی از آثاری که از صدا وسیما در دهه ۶۰ و ۷۰ شمسی به عنوان کارتون پخش شده .
درواقع آشنایی جامعه ایرانی با انیمه به مراتب زودتر از غرب اتفاق میفته باید از صدا و سیمای فرهیخته و اوانگارد اون زمان که انتخاب درست و به جایی رو کرده تشکر کرد .
در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ میلادی با وجود رشد تکنولوژیک و پیشرفت سریع صنعت الکترونیکی ژاپن و فضای جنگ سرد و پرطرفدار شدن ژانر ادبیات اپرای فضایی و علمی تخیلی ژانری به وجود اومد به اسم مِکا که در ایران و غرب به وسیله تبدیلشوندگان به بینندگان معرفی شد از ویژگیهای این سبک میشه به روبات های غولپیکر آهنی اشاره کرد که توسط انسان یا به وسیله هوش مصنوعی خودشون کنترل میشن . این ژانر هنوز هم در ژاپن پرطرفدار هستش از انیمه های شاخص این سبک میشه کدگیاس رو معرفی کرد . ![اپیتموس پرایم و دیالوگ معروفش: اتوبات ها تغییرشکل دهید :)))](assets/article_images/anime/transformers.jpg)
دهه هشتاد میلادی رو میشه اوج هنرنمایی استودیو جیبلی و استاد هایو میازاکی دونست انیمه هایی که بیشترین تأثیر رو بر آینده صنعت انیمه گذاشتند مثل لاپوتا قلعهای در آسمان،مزار کرمهای شبتاب،خدمات تحویل کیکی و اثر تحسین شده همسایه من توتورو.
از ویژگیهای انیمه های دهه ۸۰ استودیو جیبلی میشه جذب همزمان مخاطب کم سن و سال و بزرگسال رو اسم برد.
مهمترین انیمیشنی که کاملاً حال و هوای سایبرپانک و پادآرمانشهری دهه ۸۰ ژاپن رو میتونه نشون بده انیمه آکیرا یکی از پرخرج ترین و بهترین انیمه های دوبعدی که وسیله دست نقاشی شده هستش. البته از نقش خرده فرهنگ موتورسواری بوسوزوکو در ژاپن هم که در دهه ۸۰ طرفداران خاص خودش رو داشت نمیشه غافل بود .
و اما دهه نود و اوج گیری محبوبیت انیمه های ژاپنی و محبوب شدن ژانر هنرهای رزمی پخش سراسری انیمه در دنیا با دیجیمون و دراگونبال زی و سیلورمون باعث شکلگیری طرفداران سرسخت انیمه در دنیا میشه . دهه نود اونقدر پربار هست که ترجیح میدم در مقاله کامل تری بهش بپردازم، همین بس که انیمه برسرک یکی از شاهکارهای انیمه محصول دهه ۹۰ میلادی هستش .
قرن ۲۱ اما با رشد تکنولوژیکی صنعت کامپیوتر انیمه هم از این قافله عقب نمیمونه و اولین انیمه به اسم آلیس کاملاً با گرافیک کامپیوتری ساخته شده خلق میشه. از دهه ابتدایی قرن ۲۱ در انیمه میشه به عنوان اوجگیری خردهفرهنگ اوتاکو اسم برد که به تفصیل در مقاله دیگری بهش پرداخته میشه. اغلب آثار پرمخاطب و بلند دهه اول مثل بلیچ،ناروتو،فیریتیل،… نسخه انیمه ای از مانگاهای پرطرفدار شونن رو تشکیل میدن البته ژانرهایی مثل تریلر ( دفتر مرگ ) و بی شوجو ( کلند) و بی شونن (اوران های اسکول) هم در جذب مخاطب تأثیر به سزایی رو داشتند. البته میشه گفت انیمه هایی بر خلاف رویکرد غالب این صنعت هم در جذب مخاطب بی اثر نبوده. آثار شاخص سینمایی مثل پابریکا و بازیگر هزاره و پدرخوانده های توکیو اثر های شاخص و جدی و تحسین شده ساتوشی کن و انیمه هایی مثل ارگو پراکسی در ژانر پسا-آخرالزمانی و سامورایی چمپلو اثر شوکو موراسه و البته انیمه هایی در سبک زندگی روزمره مثل موشیشی و ناتسومه همه و همه از آثار بلند و پرمخاطب این دهه قرار میگیرن.
دهه دوم رو میشه بازسازی دهه ۹۰ قلمداد کرد موضوعات سیاسی و اجتماعی در راس دغدغه انیمه های جدی قرار گرفته . ژانر رمنس و شونن به قدرت خودش پابرجاهست ولی جایگزین مناسبی هنوز برای آثار پرمخاطبی مثل ناروتو و بلیچ وجود نداره. اثر تحسین شده حمله به تایتانها هم توانست که برای مخاطبینی که هنوز نتوسته بودن با انیمه ارتباط برقرار کنن جذاب و تأثیرگذار باشه. پخش آثار انیمهای در غرب هم که در ابتدا دهه ۸۰ با ژانر مکا و اسپیس اوپرا شروع شده بود حالا با پخش آثار جدی تری مثل سایکو-پس ، هانتر اکس هانتر ، و سورد آرت آنلاین طرفداران بیشتری رو جذب خودش کرده.
خوندن مطالب سایت گمانهزن هم در مورد انیمه میتونه جذاب باشه .
در مقالات بعدی به زیرسبک های انیمه ای ،فرهنگ انیمه و مانگا و تأثیرش بر صنعت بازی و مد و انیمه های مورد علاقه خودم اشاره میکنم.
خوشحال میشم که ژانر ها و انیمه های مورد علاقه خودتون یا پیشنهادها و انتقاداتتون رو در نظرات پاسخ بدم